Hoe nu verder?

Ik krijg te horen dat ik fructose intolerant ben, en nu?
Het beste kun je contact opnemen met een betrouwbare diëtiste (let op: hierin is veel verschil!). Ken je een goede diëtiste bij jou in de buurt dan horen wij dat heel graag. Na een persoonlijk gesprek zal deze opgenomen worden in een overzichtslijst. Hij/zij zal je adviseren over de vervolgstappen.

Eliminatieperiode:
Het goede nieuws aan het begin: er is geen voedsel dat vanaf het begin en voor altijd van het menu moet worden verwijderd als je fructose intolerant bent en hiervoor een dieet moet gaan volgen. Meteen in het begin, tijdens de eliminatieperiode, zijn er natuurlijk grote beperkingen die je echt consequent dient te volgen, hoe moeilijk het ook zal zijn. Maar alleen zo lukt het de darmen en het lichaam tot rust te laten komen en te laten herstellen.

Als je dit punt bereikt hebt zul je ook weer grotere hoeveelheden fructose kunnen verdragen. Let je daarbij ook nog eens op een paar punten zoals het tijdstip en hoeveelheid van de inname per product, is het goed mogelijk dat je, ondanks je fructose-intolerantie, bijna alles weer mag eten.

Het belangrijkste bij fructose-intolerantie is geduld
Aan het begin van het dieet moet je opletten dat je alleen producten neemt die maximaal 1 gram fructose per 100 g bevatten. De selectie van groenten is uiteraard  aanzienlijk groter dan fruit, dat zoeter is en dus ook meer fructose bevat. Maar papaja komt gemiddeld op slechts 0,34 g fructose en wordt aanvankelijk ook heel goed verdragen.

Na stabilisatie kun je de voedselkeuzes langzaam uitbreiden, voorzichtig verhogen en de fructosehoeveelheid voorzichtig ophogen. Uiteindelijk is het dan ook zeker weer mogelijk ware fructosebommen zoals appels, peren en druiven ondanks je fructose intolerantie te eten. Je mag dit alleen niet overhaasten, zo zou je de vorige successen in gevaar kunnen brengen..

Conclusie
Er zijn nog een aantal dingen te overwegen. Belangrijk is om blijvend op te letten dat  je niet overdrijft met de grootte van de porties. Ook enkele tips kun je hierbij in acht nemen.

Eet bijvoorbeeld fruit altijd als dessert, en niet op een nuchtere maag. Hierdoor wordt  de retentietijd van fructose in de maag verlengd. Van daaruit wordt het maar in kleine hoeveelheden in de darm gevoerd. Deze kleine hoeveelheden kan de dunne darm wezenlijk beter verwerken, de symptomen van fructose-intolerantie blijven uit.

Alleen uitproberen helpt
Als je voor de eerste keer met een fructose-intolerantie in aanraking komt, sta je in de eerste plaats met een groot vraagteken op je gezicht. Eigenlijk heb je namelijk nog nooit gehoord van fructose - tenzij je een bioloog of een voedingsdeskundige bent. Voor alle andere mensen is fructose-intolerantie een bos vol onbeantwoorde vragen, op zoek naar antwoorden.

Je gaat als eerste op zoek op internet en hier vind je lijsten met geschikte en ongeschikte levensmiddelen. Dit is zeker goede informatie voor het begin om te kijken wat je überhaupt nog mag eten.

Lijsten met fructosegehaltes zijn goed, maar niet alles
Diegene die zich echter blindelings op deze lijsten vertrouwt, geeft zijn kans op een beetje variatie in de dagelijkse voedselinname weg. Want niet iedereen, bij wie een fructose-intolerantie werd vastgesteld, reageert op de verschillende producten.

Fructose, zoals je al snel zult merken, bevindt zich tegenwoordig bijna in alle voedingsmiddelen die je kunt kopen in de supermarkt.

Je zult bedachtzaam je producten kiezen, echter zou je ook eens iets moeten uitproberen, wat fructose bevat. Uiteindelijk zijn alle organen verschillend en reageren dienovereenkomstig verschillend op levensmiddelen met fructose. Wanneer iemand met fructose-intolerantie bijvoorbeeld tomaten niet verdraagt, betekent dat zeker niet, dat iemand anders precies gelijk reageert op rode groenten. Misschien kan diegene tomaten zeer goed verdragen. 

Producten met fructose goed testen
Overdrijf het natuurlijk niet ineens. Let bij het testen van voeding met een hoog fructosegehalte op de hoeveelheid, hou dit gering. Snel genoeg zul je uitvinden of het product geschikt is of niet.

Daarnaast moet je slechts één fructosehouden product per keer testen, zodat je ook 100% kunt uitsluiten of je het verdraagt of niet. Het brengt immers niets vijf dingen te proberen en je op het einde slecht te voelen. Dan kun je je afvragen waar dat aan lag, aan de tomaat, de ui of iets anders?

Diegene die nauwgezet zijn fructose onverdraagzaamheid test, heeft daar lang profijt van
Dus bij fructose-intolerantie is het testen en proberen. Hoe zorgvuldiger je hiermee bent, des te beter gaat het aan het einde van de testfase en des te meer onduidelijkheden zijn er gewist, alles met het oog op de toekomst met een fructose-intolerantie.

Uit eigen ervaring weet ik dat een constante test stress kan opwekken, maar het heeft ons zeker geholpen het eetpatroon beter in de hand te krijgen en hoofdzakelijk zonder klachten.

Er zijn veel goede betrouwbare producten te vinden die zeker geschikt zijn bij een fructose-intolerantie, zonder sorbitol of toevoeging van kristalsuiker en zonder kunstmatige zoetstoffen. Neem hiervoor een kijkje in mijn webshop.